דרך הילד

072-2835380

חטיבת הביניים

"But, above all it is the education of adolescents that is important, because adolescence is the time
when the child enters on the state of adulthood and becomes a member of society."

– Maria Montessori, The Absorbent Mind

על פי שיטת מונטסורי, השלב ההתפתחותי השלישי (גילאי 12-15) הוא שלב קריטי בהתפתחות, שבו הילד עסוק בבניית זהותו הבוגרת והעצמאית ומציאת מקומו בעולם המבוגרים. שלב זה מתאפיין בשינויים דרמתיים בגוף ובנפש הילדים, והוא אף כונה בידי מונטסורי כ"לידת המבוגר".
 
שלב התפתחותי זה מתאפיין בשאיפה לעבודה אמיתית, שעוזרת לילדים לבנות את תחושת המסוגלות והערך העצמי. ההנעה שלהם ללמידה היא פרגמטית – הם שואפים לרכוש ידע שיתרום לעבודתם . לדוגמה, התלמידים בונים גן ירק, מבשלים, עובדים כעוזרי הוראה בגן הילדים. בכך הם רוכשים מגוון כישורי חיים פרקטיים, אך בעיקר לומדים על אחריות ועל ערך העבודה המניבה תוצר משמעותי. בנוסף, מתעורר בשלב זה עניין ושאיפה לרכוש עצמאות כלכלית. תחום היזמות תופס חלק משמעותי בתכנית הלימודים, ולתלמידים ניתנת הזדמנות להתנסות באופן מעשי בפיתוח יזמות במטרה לצבור רווח עבור הכיתה.
הלמידה ה"אקדמית" של תחומי הדעת השונים מתקיימת תוך כדי העבודה האמיתית. כך לדוגמה, קבוצת תלמידים שרצו להקים לול תרנגולות מטילות ערכו מחקר על התנאים הדרושים, ראיינו וטרינרים, בדקו את דרישות משרד החינוך בנושא, וכן תברואה ובריאות. בנוסף, הם למדו לבנות תקציב ותחשיבים על מנת לבחון את ההשקעה שלהם וההחזר. היה עליהם להציג את כל הנתונים, כולל גם הערכים התזונתיים ויתרונות נוספים למיזם בפני ועדה שכללה נציגי הנהלת ביה"ס והוועד המנהל.
 
הלימודים נעשים תוך התאמה לחומר הלימודי הנדרש במשרד החינוך, ומתוך ההקשר הרלוונטי לתלמידים. כך לדוגמה כאשר למדו במדעים על שמרים וחיידקים, גם למדו על חיטה וקמח, על יצירות ספרותיות בנושא לחם, על המהפכה החקלאית בהיסטוריה, לחם במקומות שונים בעולם ועוד.
 
מעל לכל, בתקופה כה סוערת פיזית ורגשית, הילדים זקוקים ליציבות, לאנשי צוות המכירים אותם באופן מעמיק, קשובים להם ועומדים לצדם במסע התפתחותם והתבגרותם. לכל 10-15 תלמידים מצוות מחנך/ת המלווים אותם לאורך התקופה, במפגשים יומיומיים, תמיכה רגשית ומעקב פדגוגי צמוד.
דילוג לתוכן