דרך הילד

072-2835380

ביה"ס היסודי

"Knowledge can best be given when there is eagerness to learn, so this is the period when the seed of everything can be sown, the child's mind being like a fertile field, ready to receive what will germinate into culture."

– Maria Montessori, To Educate the Human Potential

לגישתה של ד"ר מונטסורי, ילדים בגילאים הללו מאופיינים בסקרנות וברצון ללמוד ולהעמיק. הילדים לומדים את כל המקצועות בדרך חווייתית ושיתופית , תוך הבנת התמונה הגדולה ולמידה מתוך חקר, פרויקטים ועיניין אישי. הלימודים מתקיימים בקבוצות קטנות תוך שימוש בעזרים עד אשר הילדים יכולים לעבור מן המוחשי אל המופשט. צוות המורים ומבנה הכיתות מאפשרים להם את הצרכים שלהם הם זקוקים על מנת להביא למיצוי הפוטנציאל בטמון בכל ילד וילדה.
 
הבוקר מתחיל במפגש בוקר קצר שלאחריו מתחיל "מעגל העבודה" שלוש וחצי שעות בהן מתבצעות הקניות קצרות והילדים מתרגלים בעזרת העזרים או עובדים על פרויקטים שונים. מטרתו של מעגל הלמידה לאפשר למידה מעמיקה ומשמעותית בה הילדים יכולים להתרכז ללא הפרעה בעבודתם. במהלך מעגל העבודה הראשון, הילדים אחראים על הכנת ארוחת הבוקר, ממצרכים אותם הם הזמינו על פי תקציב ידוע מראש, דואגים לנקות ולטפל בסביבה עד לסיום מעגל הלמידה. לאחר ההפסקה ישנו זמן קריאה ומעגל העבודה השני בו כלולים גם שיעורי בחירה והעשרה.
השלב ההתפתחותי של גילאי 6-12 לשיטתה של ד"ר מונטסורי, מתאפיין בצורך בעבודה משותפת ויצירת קשרים משמעותיים עם קבוצת השווים ולפיכך הן הסביבה הפיזית והן הסביבה החברתית מאפשרים למידה משותפת וכן פיתוח מיומנויות חברתיות שונות.
תחומי הדעת הנלמדים בבית הספר היסודי כוללים: חשבון, שפה, גיאומטריה, אנגלית, מדעים, זואולוגיה,היסטוריה, גיאוגרפיה, תרבות, תורה, בוטניקה, אומנות, חינוך גופני וכן מתן ביטוי להבעה עצמית. במהלך הלימודים ישנן יציאות אל רחבי הכפר על מנת לערוך תצפיות בטבע וניסויים.
 
ד"ר מונטסורי איגדה את תחומי הדעת לגילאי בית הספר היסודי תחת השם "חינוך יקומי", בו נכללים כל תחומי הדעת כולם בלמידה אינטרדיפלינארית, מתוך הקשר, רלוונטיות ללומד וחיבור משמעותי בין הילד לתחום הדעת.
 
הלמידה בקבוצות קטנות מאפשרת דיוק והתאמה לרמת הילדים וכן מקנה גמישות ואפשרויות ללמידה בקצבים שונים על פי צרכי הילדים. כך למשל מוצעים שיעורים לדוברי אנגלית או בכל תחום אחר בו נדרשת התאמה לצרכי הילדים.
ד"ר מונטסורי טענה כי החינוך מטרתו להיות לעזר ולהכנה לחיים. מכיוון שכך, על הילדים לתרגל מיומנויות של בחירה וקבלת החלטות. בבית הספר הילדים יכולים לבחור מתי יתרגלו במסגרת השעות הנתונות להן (אך לא יכולים לבחור האם להגיע או לא להגיע להקניות), הילדים יכולים לבחור מתוך שיעורי בחירה ולקחת אחריות על הבחירות שהם עושים.
 
הלמידה בבית הספר היסודי שומרות על הלהבה הפנימית וחדוות הלמידה אצל כל ילד וילדה.
הלימודים בבית הספר מותאמים לתכנית הלימודים של משרד החינוך ויחד עם זאת, הלימודים מתאימים לילד ולא הילד לתכנית.
דילוג לתוכן