שאלות נפוצות



מה מיוחד בדרך בה לומדים בכיתה?

בשונה מבתי ספר אחרים, בכיתה הפועלת בשיטת החינוך הפרוגרסיבי, כמעט ואין הוראה פרונטלית (לוח - מורה - כסאות), והדגש הוא על ההתקדמות של כל ילד על פי הקצב האישי שלו. קיימים מספר מפגשים כיתתיים במשך היום (המעגל), אולם מרבית ההקניות של חומר לימוד חדש, נעשות באופן אישי זוגי או עם קבוצה קטנה מאד של ילדים הנמצאים באותו שלב בתחום למידה ספציפי, בזמן הנתון.
כאמור, עיקר הלמידה הינה פרטנית ואישית. בכיתה קיימים עזרים המתאימים מבחינה התפתחותית ודידקטית לכל הילדים הנמצאים בכיתה, בכל הגילאים ובכל תחומי הלימוד. באופן זה, ימצא כל ילד מענה המתאים לרמת התפתחותו ויוכל להגיע למיצוי הפוטנציאל האישי שלו ברמה גבוהה. מרחב הכיתה מאפשר לילד תנועה של הגוף. למידה תוך כדי הנעה של הגוף והידיים לביצוע המשימה גורמת לכך שההבנה של החומר נרכשת לא רק דרך החשיבה אלא גם דרך הגוף, ובכך תורמת לפיתוח האינטלקט. בכל כיתה קיימים עזרי לימוד שמטרתם לעזור לילד ללמוד מיומנות מסוימת או תחום ידע בצורה מלהיבה, מעוררת סקרנות ומאתגרת. העזרים אסטטיים מאוד ומושכים את עין הילד, רובם בנויים מעץ ונעימים למגע. העזרים בנויים באופן שמאפשר לילד להגיע לתחושת הצלחה אשר גורמת לפיתוח הביטחון העצמי וההערכה העצמית שלו. לכל עזר לימוד יש "בקרת טעות", המאפשרת לילד לעבוד בצורה עצמאית יותר ללא צורך באישור המורה, וכן לגלות לבד טעויות אשר הוא ביצע, דבר שגורם לכך שהערכתו העצמית עולה בצורה משמעותית וכן גם הביטחון העצמי שלו.

תוכלו לקרוא עוד על הדרך המיוחדת בטבלה שהכנו המתארת את ההבדל בין שיטות החינוך המסורתיות לבי"ס דרך הילד.

למה יש 2-3 מורים בכיתה?

בכיתה יש מורה לכל 15 ילדים. תפקידו של המורה בכיתה פרוגרסיבית שונה מהותית מהמודל הקונבנציונאלי ("החינוך הישן"), שם המורה הינו המקור העיקרי למידע שרוכש התלמיד. בשיטה המסורתית, הלמידה נעשית בעיקר בצורה ריכוזית ופרונטלית וקיימת מעט למידה אינטראקטיבית בין התלמיד למורה ובין התלמיד לחומרי הלימוד. תפקידו של המורה בכיתה פרוגרסיבית הוא להכין את סביבת הלימוד ולתווך בינה לבין הילד. המורה משמש כתצפיתן והוא מכיר בכל נקודת זמן, באיזה תוכן ודרגת קושי נמצא כל ילד, זאת כדי שיוכל לזמן לכל ילד את עזר הלימוד המתאים לו לשלב הבא בלימודיו.

בדרך כלל בבתי ספר מסוג זה יש הרבה ילדים עם קשיים. מה אצלנו?

באופן טבעי, בתי ספר פרטיים מושכים אליהם ילדים שצרכיהם אינם נענים בבתי ספר קונבנציונליים. בית הספר שלנו, מתוקף השיטה על פיה הוא פועל, נותן מענה רחב לצרכים של ילדים אבל, כדי שלא ליצור חוסר איזון בכיתה, הגבלנו את הילדים בעלי הצרכים הייחודיים להם (ילד מחונן מחד וילד עם קשיי קשב וריכוז מאידך) ל-20% בכל כיתה, כלומר, עד 6 ילדים בכיתה.

 האם בית הספר עובד עפ"י לימודי הליבה של משרד החינוך?

כן. כבית ספר המיועד למסלול "מוכר שאינו רשמי", אנחנו מחוייבים ל-75% מהתכנים של תוכנית הליבה (לימודי יסוד בחינוך הממלכתי). המשמעות היא שילדים הלומדים בבית הספר נחשפים למרבית התכנים הנלמדים בבית ספר רגיל, אך לומדים אותם בדרך שונה, ייחודית לבית הספר. לעיתים, סדר לימוד התכנים שונה (לדוגמא: לימוד של חיבור, כפל ורק אז חיסור) אולם בסופו של תהליך,  הילדים יימצאו על ציר הלימוד המתאים לגילם, לרוב אפילו מעבר לו.

האם ילד יכול לבחור לא לעשות כלום?

לא. החודשיים הראשונים בבית הספר מוקדשים ברובם ללימוד הכללים והגבולות הנהוגים בכיתה. בתוך גבולות אלה, לילד יש רשות וזכות לבחור. בית הספר מלמד את הילד איך לבחור, כמו גם לקחת אחריות על בחירותיו. הילד עובד במסגרת תוכנית אישית אותה הוא בונה יחד עם המורה בפגישה אישית תקופתית. בנוסף, תפקידה של הסביבה הלימודית הוא ליצור גירויים מתמידים לכל ילדי הכיתה שמתוכם מתחיל תהליך הלמידה. במסגרת כלל המקצועות הנלמדים, שיטת הלימוד מאפשרת לילד בחירה באיזה קצב להתקדם, באיזה סדר לעבוד, ובאילו חומרים להתעמק במיוחד.

איך לומדים יחד ילדים ב-3 גילאים?

כיתה רב-גילית דומה למבנה משפחתי ומעודדת עבודת צוות ורכישת מיומנויות חברתיות. הילדים הבוגרים מתנסים כבר בשלב מאוד מוקדם בחייהם במנהיגות והצעירים יותר לומדים בחדווה מחבריהם הבוגרים. בסביבה רב- גילית הילדים לומדים איך להסתדר זה עם זה, לכבד אחד את השני, לסמוך על עצמם ועל חבריהם ולא להזדקק בהכרח למורה. הם מפתחים גמישות, כישורי מנהיגות, יכולת לימוד אחד של השני, עצמאות, יכולת פתרון בעיות ועוד. הכיתה שלנו היא כמו ווריאציה מיניאטורית של העולם, איפה בחיים המבוגרים שלנו יש מצב שאנחנו נמצאים עם קבוצת אנשים שהם בדיוק בגיל שלנו?

בנוסף, מחקרים מראים שלכתה הרב גילית יתרונות מובהקים בתהליך הלמידה. נמצא שאחת הדרכים היעילות ביותר ללימוד ולזכירה לטווח ארוך (ולא רק למבחן הקרוב), הינה הוראת החומר על ידי תלמיד לחברו.  כמו כן, ילד שלומד בקבוצה רב גילית נחשף לתהליך החינוכי המתמשך ורואה לנגד עיניו כיצד דבר מוביל לדבר, וכך גוברת ההנעה הפנימית שלו בלמידה.

מבנה  כיתה מסוג זה גורם לכך שילדי הכיתה יהיו ברמות שונות וילמדו נושאים מגוונים באותו זמן באותו מקצוע, כך שילד לא יכול להשוות את יכולותיו במקצוע מסויים ליכולות חבריו.  במצב זה אין תחרות בכיתה וכיוון שלכל ילד תכנית אישית, לילד תחושה טובה בנוגע למקצוע אותו הוא לומד כשהוא ממצה את יכולותיו באותו תחום.

מהן התוכניות לעתיד?

בית הספר שלנו הוא בית ספר צומח, בכל שנה מתווספת שכבה של ילדי כיתה א' וילדי החטיבה הצעירה( הגן), בני 3.  מתוך כך, הוקצה לבית הספר שטח בכפר הירוק המיועד לבניה של מבנה קבע. במבנה הקבע יהיו לכל הפחות 2 תלתונים בכל שכבה, כלומר 2 כיתות א'-ג' + 2 כיתות ד'-ו' ושתי כיתות חטיבה צעירה ( גן).

מהו בית ספר "מוכר שאינו רשמי" ?

המעמד החוקי של בית ספר כ"מוכר שאינו רשמי" התחיל כהליך ביורוקרטי בעבור בתי ספר חריגים, הנמצאים מחוץ לחינוך הממלכתי, כמו למשל החרדים, הכנסיות הנוצריות והחינוך הערבי. במעמד זה מצאו את מקומם גם בתי ספר ייחודיים למיניהם, כמו בית הספר הריאלי, בתי ספר אנתרופוסופיים, דמוקרטיים ועוד. בתחילה, לא הייתה המדינה מעונינת לתמוך בהם ולכן לא זכו כמעט בתקציבים. אבל, בעיקר בזכות מאבק החינוך העצמאי החרדי, השתנה המצב, וכל בית ספר מקבל תקציב ספציפי. בדרך כלל, מדובר בכ-70% מהתקציב לתלמיד בבית הספר הממלכתי, המוכר והרשמי.

בבתי ספר מסוג "מוכר שאינו רשמי", משרד החינוך עובד מול בית הספר ומפקח עליו, אם כי בית הספר יכול לבחור באופן עצמאי את המורים והמנהל והוא גם זה שמשלם את משכורותיהם.

גאים ושמחים שעמותת דרך הילד (ע"ר) מחזיקה ברישיון ממשרד החינוך משנת תשע"ב, לפי חוק הפיקוח על בתי הספר, לקיום  בית הספר "דרך הילד". משמעות הדבר היא שבית הספר שלנו נמצא במסלול של מוסד חינוכי "מוכר שאינו רשמי". 

אם ילד עוזב את בי"ס לפני שהשלים 6 שנות לימוד, האם יוכל להשתלב בבי"ס רגיל?

אנחנו מאמינים כי תפקידו העיקרי של בית הספר בעידן בו אנו חיים, הוא להקנות לילד כלים לרכישת ידע ולא רק תוכן. בית הספר בנוי כדי לעודד את הילד למצוא מידע, ללמוד ולהעמיק בו. ילד שדרכו ללמידה נובעת מתוכו, יהיה סקרן והלמידה שלו תהיה איכותית יותר. מבתי ספר הדומים לנו בעולם, אנו למדים כי ישנו זמן הסתגלות קצר (לא יותר מחודשיים), ואז שילוב מוצלח בכיתה. את כישורי הלמידה וחדוות הלמידה שרכש הילד אצלנו, יקח איתו בכל דרך בה ילך.