הייחוד של שיטת החינוך של "דרך הילד"



חינוך בשיטה המסורתית

"דרך הילד"

 
למורה מקום מרכזי מאד בכתה. המורה מוביל וקובע את מהלך הלימודים באמצעות פעילויות שהוגדרו על ידו מראש.   המורה משמש כמנחה והולך "אחרי הילד". קצב הלימוד ומידת ההתעמקות בנושאים השונים, נקבעים על ידי הילד.  IMG_3235 Copys
מקור המשמעת הוא בעיקר חיצוני, תוצאה של סמכות המורה. בחירה חופשית אך מכוונת של עבודות, מפתחת משמעת עצמית. סביבת הלמידה מחייבת התחשבות הדדית ונימוס.    IMG_2784 Copys
למידה בקבוצות חד גילאיות. למידה בכתות רב-גילאיות: הצעירים מקבלים מוטיבציה מהגדולים, הגדולים מעמיקים את הידע,על ידי חניכת הצעירים.  הזדמנויות רבות לעבודה משותפת ולקשרי גומלין חברתיים במשך כל היום. שליש מהרכב הכתה מתחלף כל שנה, כך שמחד, הכיתה נשארת עם גרעין קשה של תלמידים, ומאידך, נפתחת  לילד אפשרות למיצוב חברתי חדש.    IMG_2436 Copy
שימוש נרחב בספרי לימוד וחוברות עבודה.   שפע של זמן, מקום וחומרים זמינים לחקר עצמאי. שימוש נרחב בעזרי לימוד ייחודיים וחווייתיים, התאמת חומרי התרגול לסגנון ולקצב הלמידה של כל תלמיד.    IMG_2568 Copy
לכל ילד שלחן וכסא במקום קבוע והוא מצופה לשהות בהם במרבית שעות היום. הילד נהנה מחופש תנועה בכתה: יכול לבחור היכן ואיך לעבוד – על השטיח, ליד שלחן קטן, בשלחן משותף עם תלמידים נוספים. התלמיד יכול לנוע בכתה בחופשיות, כל עוד אינו מפריע לחבריו.    IMG_2787 Copys
הילד מצופה לרכוש כישורי חיים מעשיים, מחוץ לכותלי בית הספר. עיסוק בפיתוח כישורי חיים מעשיים, כגון הכנת אוכל, ניקיון, טיפול בחי ובצומח, תכנון טיול - חלק בלתי נפרד מיום הלימודים.    IMG_2731 Copys
קצב הלמידה הכיתתי, נקבע על ידי הנורמה או על ידי המורה, והוא אחיד לכל התלמידים.     קצב הלמידה הינו אישי ומותאם לצרכיו והעדפותיו של התלמיד. הילד מאותגר במידה המתאימה, לעולם אינו משועמם או מתוסכל. הילד נמצא בדיוק במקום המתאים לו על רצף הלמידה.  IMG_2805 Copys
עידוד הלמידה נעשה על ידי חיזוקים חיצוניים כגון ציונים, תעודות ושבחים על עשייה נכונה.  על ידי התבוננות בילד, המורה שם לב היכן דרוש חיזוק וייתן לילד הקנייה נוספת בנושא עד שיוטמע. המוטיבציה ללמוד נובעת מאווירה שמטפחת את הרצון לחקור ולדעת. השיטה מפחיתה מאד את התחרותיות. הכתה הרב גילאית והעדר ציונים, מטשטשים את יכולתם ורצונם של  הילדים להשוות הישגים לימודיים.     IMG_2929 Copys
מרבית התרגול הוא בסגנון "נכון – לא נכון". המורה מסמנת טעויות. מרבית התרגילים כוללים בקרת טעויות פנימית. הילד מוזמן לזהות ולתקן בעצמו את טעויותיו. טעויות הן חלק מתהליך הלמידה.    IMG_2327 Copy1
יום הלימודים קצר. חלק ניכר מן התרגול נעשה בבית, באמצעות שיעורי בית. הלמידה נעשית בכתה ביום לימודים ארוך. שעות אחר הצהריים וסופ"ש – נועדו למשחק, מנוחה, מפגשים חברתיים וזמן משפחתי.    IMG_2670 Copys
יכולתה של המורה להעניק יחס אישי לכל תלמיד מוגבלת מאד בשל מספר הילדים בכל כתה ושיטת הלימוד. יחס מורים-תלמידים של 1 ל: 15 תלמידים, ושיטת הלימוד, מאפשרים היכרות אישית חזקה בין מורה לתלמיד.    IMG_3134 Copys
הצלחת בית הספר נמדדת לעתים בציוני תלמידיו. הצלחת בית הספר נמדדת בחדוות הלמידה של התלמידים, בהתנהגותם הרגועה והמתחשבת, בשביעות רצונם, בהתלהבותם, בהנעה העצמית שלהם ובעצמאותם. ההתקדמות האקדמית היא נושא לשיתוף פעולה מתמיד בין מורה לתלמיד, כשהאחריות העיקרית היא על כתפי התלמיד.